Piramida zdrowego odżywiania od A do Z

Piramida zdrowego odżywiania.. Zna ją chyba każdy, prawda? Już w podstawówce nam wbijano do głów co powinniśmy jeść, a z czego lepiej zrezygnować. No i dobrze, bo ta wiedza gdzieś tam się na kartach naszej pamięci zapisywała. I w sumie utkwiła mi w głowie ta standardowa piramida zdrowego odżywiania a całkiem niedawno odkryłam, że trochę nam ewoluowała. Dodano jeszcze jedną kategorię, na samym dole – ruch.

piramida zdrowego żywienia

Zmian jest więcej, bo tuż nad ruchem znajdują się warzywa i owoce – uff jakże się cieszę z tej zmiany, nie jestem wielką fanką mięs a dzięki temu powędrowały one na sam szczyt układanki co oznacza, że tak naprawdę powinniśmy wcinać ich najmniej. Po rączkach mogę całować dietetyków bo teraz piramida zdrowego odżywiania wygląda tak, jak sobie wymarzyłam.

Piramida zdrowego odżywiania – jak ją czytać?

Już wspomniałam, że tą układankę czytamy od dołu. Czyli to, co znajduje się na jej szarym końcu jest dla nas najważniejsze. Ruch – o tym nie wolno nam zapominać – nigdy. Codziennie chociaż chwila na ćwiczenia, a jeśli nie na standardowe ćwiczenia, to chociaż spacer –z dzieckiem choćby. Następnie owoce i warzywa. Ja to bym z powodzeniem mogła przejść na dietę owocowo warzywną – i wcale bym nie marudziła. Nie możemy też zapominać o zbożach. Pełnoziarniste pieczywko, makarony, kasze. Na następnym miejscu znalazł się nabiał – ale ten chudy. Wybierajmy mleko 1,5 % i chude twarogi. Mięso i ryby uplasowały się dopiero na kolejnym miejscu co sprawiło, że spadły z podium. A na samym końcu pojawiają się tłuszcze. Nie możemy ich unikać – bo nasza dieta powinna być pełnowartościowa i odpowiednio zbilansowana, ale możemy ograniczyć. I powinniśmy.

Co daje stosowanie się do piramidy żywieniowej?

Przede wszystkim to, że czujemy się zdrowo. Mamy lepszą kondycję, dostarczamy organizmowi odpowiedniej ilości witamin. To istotna kwestia. Pewnie zauważacie, że w naszej piramidzie nie ma ani kawałeczka miejsca dla słodkości. Dla cukru. No tak.. to taka przestroga. Wszyscy wiemy, że powinniśmy ich unikać, chociaż na ogół nam z tym bardzo ciężko. Ale jeżeli naprawdę chcemy zdrowo się odżywiać – powinniśmy z cukru zrezygnować najlepiej zupełnie. Bo to taka biała śmierć – wierzę. I chociaż na razie używam zamienników, to planuję wyzbyć się go zupełnie z mojej diety – tak ostatecznie.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s